02.06.2005.
Rīgu paredzēts iekļaut nākotnes Paneiropas kartē kā prioritāru transporta mezglu Austrumu-Rietumu tranzīta koridorā, šodien konferencē "Rīgas brīvostas loma jaunas Eiropas loģistikas platformas veidošanā" informēja Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretārs Vigo Legzdiņš.


Šo lēmumu vakar Briselē atbalstījusi starptautiska darba grupa, kurai viņš prezentējis Rīgas tranzīta attīstības ieceres. SM valsts sekretārs uzsvēra, ka maršrutā, kas tiek atzīts par kopēju prioritāti, nākotnē var tikt ieguldīti kopējie līdzekļi, un norādīja, ka šī transnacionālā ass iezīmē ģeopolitiskās sadarbības virzienus.

SM pārstāvis kā nākotnes perspektīvas Latvijas ostām minēja Transsibīrijas dzelzceļa līniju, Ziemeļu-Dienvidu koridoru, kas varētu kompensēt nepietiekamo Suecas kanāla kapacitāti. Savukārt dzelzceļa līnija "Baltica Transit", kas ved līdz Kazahijai, nākotnē varētu tikt pagarināta līdz Ķīnai.

Kā vēl vienu perspektīvu virzienu Legzdiņš minēja "Jūras lielceļu" projektu, kuram ostas varēs pieteikties, lai reģistrētu savus pievadus kopējā jūras ceļu kartē, saņemot kvalitātes atzinumu un piedāvāto pakalpojumu novērtējumu.

Konferencē uzstājās arī Rīgas domes vicemērs Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ārgalis (TP), kurš uzsvēra Rīgas brīvostas ieguldījumu pilsētas ekonomiskajā un sociālajā izaugsmē. Viņš norādīja, ka kopš 2000.gada, kad Rīgas osta saņēma brīvostas statusu, tajā investētie līdzekļi sasnieguši 80 miljonus latu, no kuriem 30 miljonus latu investējuši brīvās zonas uzņēmumi.

Ārgalis uzsvēra, ka osta stimulē pilsētas attīstību, līdz ar to pilsētai nepieciešams atbalstīt ostu, ņemot vērā prognozējamo kravu apgrozījuma pieaugumu.

Ņemot vērā kravu apjoma palielināšanos, Rīgas domes Pilsētas attīstības departaments paredz pilsētas attīstības plānā 2006.-2018.gadam iekļaut vairākus ar ostas attīstību saistītus projektus, sacīja departamenta direktora vietnieks Pēteris Strancis. Viens no tādiem būs Ziemeļu jeb Piejūras maģistrāle, kura šķērsos Daugavu tuvāk iztekai. Šāds risinājums sasaucas ar kravu ostas pārcelšanos tuvāk jūrai.

Strancis uzskata, ka šādas maģistrāles izbūve ļautu atrisināt pilsētas satiksmes problēmas, kā arī sniegtu atbalstu pieaugošā tranzīta kravu apjoma pārvadāšanā. Pilsētas attīstības plānu augustā paredzēts nodot sabiedriskajai apspriešanai, bet decembrī to plāno skatīt Rīgas dome.