11.12.2013.

2013. gada 11 mēnešos Rīgas Brīvostā pārkrautas 32,2 milj. t. dažādu kravu un kravu apjoma kritums ir samazinājies līdz minimumam (-2,8%). Kopumā šī gada rādītāji ir vieni no labākajiem Rīgas ostas pastāvēšanas vēsturē un nelielais kritums saistīts ar 2012. gada pirmo mēnešu augstajiem kravu apgrozījuma rādītājiem, kurus ietekmēja energoresursu pieprasījuma cikliskums, kas 2012. gada sākumā bija sasniedzis tā augstāko punktu. Šobrīd rādītāji ir nostabilizējušies un kopējais kravu apgrozījums ostā atgriežas iepriekšējā gada augstajā līmenī. Arī Baltijas valstu ostu vidū Rīga saglabā līderes pozīcijas, kas situācijā, kad Krievija novirza kravas uz savām ostām, vēlreiz apliecina Rīgas ostas konkurētspēju.

Kā intervijā Delfi bizness žurnālistei K. Zagorovskajai apgalvoja autoritatīvs eksperts Baltijas reģionā, Ekonomikas zinātņu doktors, Sanktpēterburgas Valsts universitātes profesors Nikolajs Meževičs: „Kad ar pilnu jaudu darbu uzsāks Ustjlugas osta, Krievijas kravu pietiks tikai vienai Baltijas ostai, un visticamāk tā būs visprofesionālāk strādājošā Rīgas osta, kas tagad būvē jaunus terminālus Krievu salā.”

Taču, kā norāda loģistikas eksperti, ostas kā atsevišķs ķēdes posms pastāvēt nevarēs. Kravu īpašniekus un nosūtītājus interesē nevis atsevišķi loģistikas ķēdes posmi, bet viss tranzīta koridors. Līdz ar to speciālisti rekomendē valdībai stiprināt plānošanas koordināciju, veicot investīcijas, reformas un procesu uzlabojumus visā loģistikas ķēdē.

Ostu eksperti un nozares speciālisti ir vienisprātis, ka kravu apgrozījuma kritumu un tranzīta biznesu kopumā varētu ietekmēt arī pēdējā laikā gan vietējos, gan starptautiskajos medijos plaši apspriestā tēma par ostas nodevu ieviešanu Latvijā.

Ja vērtē kravu apgrozījumu pa segmentiem, vēsturiski lielāko pusi no kopējā apgrozījuma Rīgas brīvostā veido beramkravu segments. Šī gada 11 mēnešos beramkravu segmentā pārkrauts jau 19,5 milj. t. kravu., kas ir par 1,5% mazāk kā pagājušā gada attiecīgajā periodā. Kritums šajā kravu segmentā skaidrojams ar ogļu cenu svārstībām pasaules tirgos, jo tieši ogles ar 12,7 milj. t. (-6,7%) ieņem būtiskāko šī kravu segmenta daļu.

Pieauguši dažādu metālu pārvadājumi (kopumā 416 tūkst. t.); Pozitīvi vērtējams fakts, ka pārskata periodā ostā turpina palielināties akmens šķembu apjoms (kopumā 1 milj. t.), kas būtiski palielina ar kuģiem ostā saņemto kravu plūsmu. Pārējo beramkravu segmentā vērojams pieaugums par 19,9% (kopumā 2,5 milj. t.). Pozitīvi jāvērtē fakts, ka koksnes granulu apgrozījums ir palielinājies un pārskata periodā ostā pārkrauts aptuveni 700 tūkst. t. šīs kravas (+13,6%).

Savukārt minerālmēslu pārvadājumi palielinājušies par 1 %, un ar 1,3 milj. tonnu tie ieņem būtisku vietu kopējā Rīgas ostas kravu apgrozījumā.

Lai gan labības un labības produktu apjomi salīdzinoši ar pagājušo gadu ir ievērojami samazinājušies, atzīmēšanas vērts ir fakts, ka novembrī Rīgas ostā Krievu salā strādājošais SIA KS Terminal sadarbībā ar SIA Rīgas Centrālais termināls pirmoreiz apkalpoja 66 tūkst. t. Panamax tipa kuģi. Kā intervijā biznesa portālā DB.lv atzina KST valdes priekšsēdētājs Ēriks Cešeiko, šāda izmēra Panamax tipa kuģa veiksmīga uzkraušana norisinājusies pateicoties Rīgas ostas kapteiņa Eduarda Delvera pieredzei. Nākamais šāda tipa kuģis gaidāms jau decembra vidū, tādejādi arī šajā kravu segmentā paredzams kravu apgrozījuma kāpums.

Vienīgais kravu veids, kurā apgrozījums pieaudzis ir ģenerālkravu segmentā, pārkrauts 6,2 milj. t. (+1,2%), un līdzīgi kā beramkravu segmentā, salīdzinot ar gada sākumu, kravu apjoms 11 mēnešos pieaug, faktiski saglabājot iepriekšējā gada līmeni. Ģenerālkravu segmentā līdera pozīcijas nu jau ilgstoši saglabā konteinerizētās kravas. Šā gada deviņos mēnešos pārvadāts 3,6 milj. t. konteinerizēto kravu, kas ir par 7,6% vairāk nekā 2012.gada 11 mēnešos. Ņemot vērā, ka šajā kravu segmentā konteinerizētās kravas ir uzskatāmas par stratēģiski svarīgu kravu veidu, īpaši jāuzsver šo kravu stabilais pieaugums. Par 1,7% palielinājušies arī Roll on / Roll off kravu pārvadājumi, sastādot 555 tūkst. t. Pieauguši arī dažādu metālu pārvadājumu apjomi, sasniedzot 136 tūkst. t.

Kopumā šogad Rīgas ostā pārkrauts 6,4 milj. t. naftas produktu, kas ir par 9,8% mazāk kā iepriekšējā gada attiecīgajā periodā. Sašķidrinātās gāzes pārkraušanas apjomi kritušies par 31,0%.

Kopējais pasažieru skaits ir audzis par 2,4% sasniedzot 778 tūkst. apkalpoto pasažieru šī gada 11 mēnešos. Līdz šim 2013. gadā apkalpoti 65,5 tūkst. kruīza kuģu pasažieri.