16.11.2015.

Pirmdien, 16.novembrī Rīgā, Krievu salā svinīgā pasākumā būvkompāniju pilnsabiedrība „BMGS S”, kuras sastāvā ietilpst būvuzņēmumi AS „BMGS” un SIA „Skonto Būve”, Rīgas Brīvostas pārvaldes rīcībā nodeva jauno Krievu salas ostas infrastruktūras objektu. Līdz ar to ir apstiprināts, ka ostas vēsturē vērienīgākā un arī Latvijas mērogā ļoti nozīmīgā projekta „Infrastruktūras attīstība Krievu salā ostas aktivitāšu pārcelšanai no pilsētas centra” būvniecība ir pabeigta.

 

Rīgas Brīvostas valdes priekšsēdētājs, Rīgas vicemērs Andris Ameriks objekta atklāšanā klātesošajiem sacīja: „Vēl pirms pusotra gada nebija pilnīgas pārliecības, ka projekts īstenosies tā, kā iecerēts, un tāds, kādu to redzam šodien. Pēdējie deviņi gadi ir bijis saspringts laiks, kas no visiem projektā iesaistītajiem, it īpaši Rīgas Brīvostas pārvaldes darbiniekiem, ir prasījis milzīgu apņēmību, izturību, zināšanas un darba sparu.

Šodien ar lepnumu varam pavēstīt, ka, neskatoties uz dažādām grūtībām, projekts ir pabeigts un gatavs uzņemt nomniekus. Pirms dažiem gadiem šajā vietā nebija nekā – pārpurvota, degradēta teritorija, kurā nebija iespējams nedz ar kājām ienākt, nedz ar auto iebraukt. Tagad šeit ir mūsdienīga industriālā zona ar labiem auto ceļiem un dzelzceļa pievadiem.

Tālākais ir uzņēmēju rokās – viņiem 24 mēnešu laikā ir jāveic investīcijas, lai ogļu kravas vairs nepiesārņotu Rīgas vēsturisko daļu, bet tiktu pārkrautas šeit. Izmantojot mūsdienu kravu apstrādes tehnoloģijas, kā arī apgūstot vietu, kas piemērota saimnieciskajai darbībai, ostas darbības ietekme uz vidi būtiski samazināsies un rīdzinieku labā krasta iedzīvotājiem 2017.gada nogalē no palodzēm melni putekļi vairs nebūs jāslauka. Šo projektu droši var uzskatīt par dāvanu rīdziniekiem un visas Latvijas iedzīvotājiem valsts svētkos.”

Līdz ar objekta būvniecības pabeigšanu ir pavērts ceļš turpmākai projekta mērķu sasniegšanai, tostarp apmēram 35% no Rīgas brīvostas kravu apgrozījuma pārvietot no pilsētas centra un Rīgas vēsturiskā centra aizsardzības zonas uz tām piemērotāku teritoriju un līdzsvarot ostas kravu apgrozījums Daugavas labajā un kreisajā krastā.

„Esam patiesi gandarīti, ka pēc trīsarpus gadu intensīva darba varam atklāt objektu, kas atstās nozīmīgu nospiedumu Rīgas pilsētas un Rīgas ostas vēsturē. Projekts, kura mērķis ir atbrīvot Rīgas pilsētas centru, it īpaši vēsturisko centru no ogļu putekļiem un vagonu trokšņa, ir pārtapis reālā objektā, kurš veicinās ostas konkurētspēju un sekmēs uzņēmējdarbībai pievilcīgas vides radīšanu. Lai to uzbūvētu, lieti noderēja „BMGS” 60 gados uzkrātā pieredze, kā arī visu iesaistīto pušu profesionalitāte un degsme sasniegt izcilu rezultātu. Projektā tika izmantota visdažādākā tehnika un iekārtas, iesaistīti desmiti kompāniju un inženieru–tehniķu, kā arī simtiem strādnieku. Tādēļ saku paldies visiem, kas piedalījās pēdējos gados Latvijā vērienīgākā infrastruktūras attīstības projekta īstenošanā,” atklāšanas pasākumā sacīja AS „BMGS” valdes priekšsēdētāja Svetlana Afanasjeva.

„„Skonto Būve” ir vēsturiska izdevība būt klāt un piedalīties Rīgas pilsētas un Rīgas ostas celtniecībā. Krievu salas projekts un visas teritorijas attīstība nozīmē būtisku Rīgas ostas starptautiskās konkurētspējas pieaugumu. Tas savukārt nozīmē jaunus attīstības un sadarbības virzienus gan ostai, gan Latvijas, gan ārvalstu uzņēmumiem. Krievu salas projekts nav stāsts tikai par Rīgas ostu. Es tiešām esmu lepns, ka „Skonto Būve” piedalījās, piedalās un turpinās aktīvi piedalīties Rīgas un visas Latvijas ekonomikas attīstībā. Drūmā un smagnējā ostas teritorija Daugavas labajā krastā tagad lēnām pazudīs, paverot plašu lauku jaunas dzīves, atpūtas, kultūras un izklaides telpas veidošanā pilsētas iedzīvotājiem. Varu atzīmēt to, ka Rīgas Brīvostai un būvniekiem bija skaidrs mērķis, kas sekmēja labu, saliedētu darbību un projekta veiksmīgu pabeigšanu,” skaidroja Guntis Rāvis, SIA „Skonto Būve” valdes priekšsēdētājs.

Projekta realizācijā ieguldīti 133,65 miljoni eiro. No tiem ES Kohēzijas fonda finansējums ir 77,19 miljonu eiro, Rīgas Brīvostas līdzekļi (aizņēmums no Nordea Bankas un Pohjola Bankas) 56, 46 miljonu eiro.

Projekta „Infrastruktūras attīstība Krievu salā ostas aktivitāšu pārcelšanai no pilsētas centra” īstenošana tika uzsākta 2006. gadā. Deviņu gadu laikā ir gan veikts ietekmes uz vidi novērtējums, gan izstrādāts tehniskais projekts, gan piesaistīts ES finansējums, gan arī veikti praktiskie būvniecības darbi.

Patlaban Krievu salā ir izveidotas labākajai pasaules ostu praksei atbilstošas dziļūdens piestātnes un nepieciešamā infrastruktūra, kas nodrošina tālāku termināļu attīstību. Lai tas īstenotos, pilnsabiedrība „BMGS S” Krievu salā izbūvēja 4 beramkravu pārkraušanas piestātnes ar kopējo garumu 1180 metru un dziļumu pie piestātnēm 15,5 metri. Tāpat arī izbūvēti visi nepieciešamie autoceļu un dzelzceļa pievedceļi un inženiertehniskās komunikācijas līdz ostas teritorijai.

Krievu salas projekta kopējā kapacitāte ir 20 miljonu tonnu beramkravu gadā. Būvniecības procesā ir veikta gandrīz 24 tūkstošu tonnu cauruļu un 3 100 tonnu rievpāļu iegremdēšana 10 līdz 28 metru dziļumā; izveidota 1489 metru gara piestātnes siena, uz kuras uzstādīts 51 pietauvošanas postamentu komplekts un 123 atvairīšanas ierīču komplekti; veikta upes gultnes padziļināšana – izsmelti 2,7 miljoni kubikmetru grunts, kas dod iespēju uzņemt kuģus ar iegrimi līdz 15 metriem, bet perspektīvā - arī līdz 17 metriem.

Konstrukcijā ir ieklāti aptuveni 20 tūkstoši kubikmetru betona un 2,5 tūkstoši tonnu armatūras; sagatavotas un objektā nogādātas 6176 seguma plātnes un 463 pārseguma plātnes, kā arī papildus tika veikta teritorijas uzskalošana 300 tūkstošu kubikmetru apjomā, nostiprināti 600 metru Hapaka grāvja krastu.

 Ieguldījums tavā nākotnē