12.05.2016.

Rīgas brīvostā mēnesī pārkrauto kravu apjoms aprīlī turpināja pieaugt un ostā tika apstrādāts 3,15 milj.t. kravu, kas ir par 6 % vairāk nekā marta mēnesī. Pozitīvi rādītāji saglabājas arī pasažieru pārvadājumos un gada pirmajos četros mēnešos ostā apkalpoti 145,7 tūkst. pasažieru, kas ir par 12,8 tūkst. pasažieru vairāk kā 2015. gada attiecīgajā periodā.

Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks: “Aprīļa mēneša dati rāda, ka Rīgas ostas stabilitāte nav apdraudēta un lieli satricinājumi nav gaidāmi. Turpinām strādāt, lai piesaistītu jaunus klientus un diversificētu kravu veidus ostā. Pašreiz liela uzmanība tiek pievērsta tādām valstīm kā Ķīna un Indija, kuru uzņēmēji varētu kļūt par mūsu partneriem jau tuvākajā laikā.”

Gada pirmo mēnešu rezultāti rāda, ka mūsu prognozes par Rīgas ostas kravu apjomiem 2016. gadā, kas balstītas uz rūpīgu tirgus izpēti un ekonomisko datu analīzi, ir bijušas precīzas. Pašreizējās svārstības kravu apgrozījumā ir veidojuši vairāki ar situāciju starptautiskajos tirgos cieši saistīti faktori.

 Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs: “Pirmkārt – siltā ziema, kas būtiski ietekmēja pieprasījumu pēc energoresursiem Eiropas tirgos. Līdz ar to kritās arī naftas produktu un ogļu transportēšanas apjoms caur Rīgas ostu.  Otrkārt – būtiski ir samazinājušās kuģu frakta cenas, kas neapšaubāmi ietekmē kravu plūsmas pasaulē. Krievijas kravas, kuras līdz šim daudz izdevīgāk bija sūtīt caur Rīgas ostu, pašreiz tiek pārorientētas uz Krievijas ostām. Jūras pārvadājumi ir kļuvuši tik lēti, ka nav nepieciešams meklēt tuvākās ārvalstu ostas.“

2016. gada pirmajos četros mēnešos Rīgas ostā pārkrauts 12,3 milj.t. dažādu kravu, kas salīdzinājumā ar 2015. gada attiecīgo periodu ir par 1,8 milj.t., jeb 12,8% mazāk.

Četros mēnešos ostā apstrādāts 6,98 milj.t. beramkravu, 12,6% mazāk nekā pagājušā gada tajā pašā laikā. Apjoma kritums beramkravu segmentā lielā mērā joprojām attiecināms uz ogļu plūsmas samazināšanos (4,0 milj.t.; -22,2% jeb -1,1 milj.t.). Gada pirmajā ceturksnī krities kopējais caur Baltijas jūras ostām nosūtītais Krievijas ogļu eksporta daudzums (-16,6%). Savukārt pieaugums beramkravu segmentā reģistrēts labības produktiem (+38,3%), koksnes šķeldai (+37,8%), koksnes granulām (+19,4%), kā arī sojas produktiem (+52,9%). Ķīmisko beramkravu apgrozījums pārskata periodā saglabājis 2015. gada rādītāju līmeni un pat nedaudz pieaudzis (+1,0%).

2016. gada četros mēnešos ostā pārkrauts 3,32 milj.t. lejamkravu (-15,0% jeb -0,59 milj.t.). Naftas produkti veido 99,5 % no visām lejamkravām un to daudzums pārskata periodā samazinājies par 14,7%. Apgrozījuma kritumu lielā mērā var saistīt ar kravu plūsmas pārvirzīšanu uz Krievijas ostām.

Ģenerālkravu segmentā pārskata periodā ostā apstrādāts 1,96 milj.t. kravu, kas salīdzinājumā ar 2015.gadu ir par 9,5% mazāk. Lielāko (65%) un stratēģiski nozīmīgāko daļu no ģenerālkravām Rīgas ostā veido konteinerkravas. Tādēļ īpaši pozitīvi ir vērtējams fakts, ka šī gada aprīlī apstrādāto konteinerkravu daudzums par 5,5% pārsniedza 2015. gada aprīļa apgrozījumu. Kopā gada pirmajos četros mēnešos ostā pārkrauts 1,28 milj.t. konteinerkravu. Konteinerkravas ir vienīgais kravu segments Rīgas ostā, kuru politiskie lēmumi ietekmē vairāk, nekā tirgus konjunktūra. Samazinājumu šajā segmentā veicina gan Eiropas noteiktās sankcijas, gan Krievijas rubļa kursa kritums, gan importa aizvietošanas politika Krievijā.

Detalizēta statistika par kravu apgrozījumu Rīgas brīvostā:  http://rop.lv/lv/par-ostu/statistika.html