28.06.2016.

No 23. līdz 25. jūnijam Spānijas ostas pilsētā Malagā norisinājās Starptautiskās ostas pilsētu asociācijas (AIVP) dienas. 23. jūnijā notika AIVP 2016. gada Ģenerālā asambleja, savukārt tai sekojošajā ikgadējā konferencē galvenā tēma šogad bija lielo kuģu ietekme uz ostas pilsētām. Rīgas brīvostas pārvalde ir AIVP biedrs un Ģenerālajā asamblejā, kā arī konferencē to pārstāvēja pārvaldnieks Leonīds Loginovs.

AIVP organizācija darbojas jau 25 gadus un tās mērķis ir apvienot ostas pilsētu privātā un sabiedriskā sektora spēlētājus, lai risinātu ostas un pilsētas „sadzīvošanai” aktuālās problēmas un nodrošinātu ostas pilsētu ilgtspējīgu attīstību. AIVP palīdz saviem biedriem ieviest jaunas stratēģijas, lai veiksmīgi pielāgotos milzīgajām ekonomiskās, sociālās un ekoloģiskās attīstības radītajām pārmaiņām, kas pēdējos gados ietekmē ostas pilsētas. Galvenie ostas pilsētas ietekmējošie faktori ir: ostas un pilsētas arvien ciešākā saplūšana, globālās izmaiņas tirdzniecības ceļos un kravu plūsmās, sociālās integrācijas radītie izaicinājumi, klimata izmaiņas, enerģijas apgādes veidu transformācijas, kruīzu industrijas attīstība u.c. AIVP biedri ir ievēlēti pilsētu pārstāvji, ostu pārvaldes, ostu uzņēmumi, ostas-pilsētas projektu realizētāji – arhitekti, pilsētplānotāji, ainavu arhitekti, kā arī universitātes un zinātniskie institūti.

Konferences galvenajā diskusijā par lielo kuģu ietekmi uz ostas pilsētām, dalībnieki uzsvēra, ka ostām un ostu pilsētām stingrāk jāiestājas par savu gadsimtiem seno vērtību saglabāšanu. Jaunie sociālie un ekoloģiskie izaicinājumi ostām liek sabalansēt vēlmi pēc neierobežotas ekonomiskās izaugsmes ar nepieciešamību saglabāt vietējas vērtības un resursus. Šīs sabalansētās uz ostu un ostas pilsētu ilgtspējīgu attīstību vērstās stratēģijas ne vienmēr tiek atbalstītas no jūras kuģniecības nozares puses, kas mēģina uzspiest savu ekonomiskās attīstības vīziju un modeli. Arvien lielāku kuģu izmantošana kravu transportēšanai un arvien lētāki ostu pakalpojumi ir tas, kas izdevīgs kuģniecības nozarei, bet rada lielas problēmas ostām un ostu pilsētām.

Rīgas brīvostas pārvaldnieks Leonīds Loginovs: „Viena no redzamākajām kuģniecības nozares iniciatīvām, kas atstās graujošas sekas uz Rīgas ostu kā pilsētas sastāvdaļu, ar gadsimtiem senām vērtībām, noteiktu sociālo un ekoloģisko atbildību, ir tā dēvētā Eiropas Parlamenta un Padomes ostu regula. Tādēļ arī Rīgas osta pievienojas konferences galvenajam secinājumam – ostām un ostu pilsētām ir jākļūst vienotākām savu stratēģiju un savu vērtību aizstāvībai.”