11.01.2018.

Pagājušajā gada nogalē notika Rīgas ostas ledlauža “Varma” gaitas izmēģinājuma pārbaude. Balstoties uz pārbaudes rezultātiem, kā arī informāciju no Rīgas brīvostas dienestiem, Ostas kapteinis Artūrs Brokovskis ir pārliecināts, ka Rīgas osta ir gatava ziemas un ledus navigācijai.

Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem ziemas navigācija visās Latvijas ostās sākas 15. decembrī un beidzas 15. aprīlī. Ziemas navigācija nozīmē, ka kuģu īpašniekiem ir pienākums šajā laikā sagatavot kuģus drošai kuģošanai pie negatīvām gaisa temperatūrām. Uz kuģa jābūt nodrošinātam aprīkojumam kuģa korpusa atbrīvošanai no apledojuma. Ledus kārta, kas veidojas vēja un šļakatu rezultātā pie negatīvas gaisa temperatūras, rada izmaiņas kuģa līdzsvarā un nopietni apdraud kuģa drošību. Savukārt lēmumu par ledus navigācijas uzsākšanu Rīgas ostā un Rīgas jūras līcī, kā arī par ledlaužu izmantošanas nepieciešamību pieņem Rīgas ostas kapteinis, balstoties uz situāciju ostā un līcī.

Artūrs Brokovskis: “Rīgas ostā strādājošie peldlīdzekļi ir sagatavoti ziemas navigācijai, un osta ir gatava arī sarežģītiem ledus navigācijas apstākļiem. Pašā Rīgas ostas akvatorijā ledlauža pakalpojumi ir nepieciešami tikai retos gadījumos. Pastāvīgas kuģu satiksmes rezultātā bieza ledus kārta praktiski neizveidojas, turklāt Rīgas ostā strādājošie velkoņi ir piemēroti darbam ledus apstākļos un veic arī ledus laušanas funkciju. Ledus apstākļos ledlauža pakalpojumi galvenokārt ir nepieciešami Irbes jūras šaurumā un Rīgas jūras līcī, lai palīdzētu kuģiem veikt ceļu līdz Rīgas ostai. Ledus navigācijas apstākļi, sezonas ilgums un ledlaužu noslogotība Rīgas jūras līcī ir ļoti grūti prognozējama un atkarīga ne tikai no gaisa temperatūrām, bet arī no vēja virziena un citiem apstākļiem.”