15.10.2019.

Pasaules arhitektūras dienā, 7. oktobrī, jau četrpadsmito reizi tika pasniegta Gada balva Rīgas arhitektūrā. No vairāk nekā 700 aizvadītajā gadā ekspluatācijā nodotajiem būvobjektiem Rīgā, balvai tika izvirzītas 26 būves, tostarp arī Rīgas brīvostas pārvaldes realizētais projekts “Vēja barjeras Rīgas brīvostā”. Iespaidīgās 23 metrus augstās un kopumā 2 kilometru garās vēja barjeras, kas izbūvētas jaunajā Krievu salas termināļu teritorijā, šogad saņēma Rīgas pilsētas arhitekta biroja īpašo atzinību “Par nozīmīgu lielmēroga tehnisku risinājumu vides kvalitātes uzlabošanā ostas attīstības ietvaros”.

Stāsta Gvido Princis, Rīgas pilsetas arhitekts: “Rīgas osta nepārtraukti attīstās – tiek veikti infrastruktūras atjaunošanas un uzlabošanas darbi, kā arī būvēti pavisam jauni objekti. Rīgas pilsētas arhitekta biroja uzmanības lokā neapšaubāmi ir arī būves ostas teritorijā. Šogad ar žūrijas atzinības piešķiršanu vēja barjeru industriālajam risinājumam mēs gribējām pievērst uzmanību pozitīvajiem attīstības procesiem Rīgas ostā. Tie parasti notiek tālu aiz ostas robežām, un bieži paliek neredzami pilsētas iedzīvotāju acīm. Tāpēc vēlējāmies parādīt, ka arī osta šodien realizē savus projektus, domājot par pilsētvidi. Ostas industriālā darbība, kas tradicionāli attīstījusies mūsu pilsētā, neapšaubāmi saistās ar zināmiem riskiem videi un pilsētnieku dzīves kavalitātei. Taču ir redzams, ka šobrīd ostā tiek domāts par to, kā mazināt šos riskus, ir ieguldīti lieli līdzekļi videi draudzīgu objektu būvniecībā un jaunu tehnoloģiju ieviešanā”.

Vēja barjeras ir izbūvētas Rīgas ostas vēsturē vērienīgākā projekta “Infrastruktūras attīstība Krievu salā ostas aktivitāšu pārcelšanai no pilsētas centra” ietvaros. Barjeru funkcija ir efektīvi slāpēt valdošo vēju ietekmi uz ogļu krautnēm, neļaujot ogļu putekļiem pacelties gaisā un nonākt apkārtējā vidē. Papildus vēja barjeru izbūvei Krievusalā ir veikta vēl virkne pasākumu vides aizsargāšanai un monitoringam. Gan Rīgas brīvostas pārvalde, gan ostas uzņēmumi ir ieguldījuši ievērojamus līdzekļus ogļu laistīšanas iekārtās, vagonu apgāzējā slēgtā telpā, ogļu transportēšanā un citās tehnoloģijās. Tāpat Rīgas brīvostas mājaslapā ir pieejama kamera, kurā ikviens tiešsaistē var vērot kraušanas procesu un pārliecināties, ka viss noris bez kaitīgas ietekmes uz vidi.