02.12.2013.

Kad būs uzbūvēta Ustjlugas osta, Krievijas kravas pietiks tikai vienai Baltijas ostai, un visticamāk tā būs visprofesionālāk strādājošā Rīgas osta, kas tagad būvē jaunus termināļus Krievu salā. Šādu viedokli izteica autoritatīvs eksperts Baltijas reģionā, Ekonomikas zinātņu doktors, Sanktpēterburgas Valsts universitātes profesors Nikolajs Meževičs, kas nesen viesojās Rīgā pēc Starptautiskā mediju kluba „Format A3” uzaicinājuma.

„Diemžēl attiecības starp Krieviju un Baltijas valstīm, kas ir pārāk politizētas, atšķiras no uz ekonomiskās sadarbības loģiku orientētām Krievijas – Vācijas, Polijas – Krievijas un Krievijas – Somijas attiecībām,” atzīmēja Nikolajs Meževičs, „agresīva politiska retorika, rusofobijas veicināšana un nevēlēšanās piedalīties kopīgajos projektos ar Krieviju izraisa lielus ekonomiskos zaudējumus.”

Pēc eksperta domām, nespēja rast kopīgu valodu ar Krieviju noved pie ikgadējiem zaudējumiem līdz 10 % no Latvijas IKP. Pēdējo četru gadu laikā šie Latvijas un Igaunijas zaudējumi sastādīja apmēram 10 miljardus eiro, Lietuvas zaudējumi - gandrīz 15 miljardus eiro. Veicot šis aplēses, ir ņemti vērā zaudētie ieņēmumi no Krievijas tranzīta un nesaņemtie nodokļi.

„Valsts, kas spēs visveiksmīgāk atšķirt politiku no ekonomikas un veidot pragmatisku un savstarpēji izdevīgu attiecību sistēmu, gūs vislielākos panākumus,” teica Nikolajs Meževičs. Eksperts uzskata, ka šobrīd šī valsts ir Latvija, jo Latvijas attiecības ar Krieviju ir visstabilākās, toties Krievijas – Igaunijas attiecības nonākušas strupceļā, bet attiecības ar Lietuvu ir pārlieku emocionālas.

K.Zagorovska